close
تبلیغات در اینترنت
تناقض گویی متهم و علم قاضی

آقای وکیل
نظام دلایل معنوی یا علم قاضی در نظام‌های دادرسی کیفری عرفی، حقوق اسلام حقوق جزای ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و بر اساس آن قاضی می‌تواند برای تکوین وجدان قضایی خود در صدور حکم محکومیت و یا برائت متهم تلاش وسیعی به منظور کشف حقیقت و آرامش وجدان، در جمع‌آوری ادله به نفع یا ضرر او مبذول دارد. مهم‌ترین محدودیت تحصیل علم، توسّل به روش‌های غیر مشروع است. توسل به ابزاری مانند شکنجه و آزار و اذیت متهم، بازرسی غیر قانونی منزل، توسل به اقدامات حیله‌گرانه در بازجویی برای فریب…
صفحه اصلی عناوین مطالب تماس با من ماه اسکین پروفایل
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات
آمار کاربران
افراد آنلاین : 2
اعضای آنلاین : 0
تعداد اعضا : 0
--------------------------------------------

--------------------------------------------
آمار مطالب
کل مطالب : 104
کل نظرات : 15
--------------------------------------------
آمار بازدید
بازدید امروز : 44 نفر
باردید دیروز : 29 نفر
ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته : 242 نفر
بازدید ماه : 455 نفر
بازدید سال : 11,449 نفر
بازدید کلی : 22,896 نفر
--------------------------------------------
اطلاعات شما
آِ ی پی : 3.215.182.36
مرورگر :
سیستم عامل :
لینک های مفید
جستجو




نظام دلایل معنوی یا علم قاضی در نظام‌های دادرسی کیفری عرفی، حقوق اسلام حقوق جزای ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و بر اساس آن قاضی می‌تواند برای تکوین وجدان قضایی خود در صدور حکم محکومیت و یا برائت متهم تلاش وسیعی به منظور کشف حقیقت و آرامش وجدان، در جمع‌آوری ادله به نفع یا ضرر او مبذول دارد. مهم‌ترین محدودیت تحصیل علم، توسّل به روش‌های غیر مشروع است. توسل به ابزاری مانند شکنجه و آزار و اذیت متهم، بازرسی غیر قانونی منزل، توسل به اقدامات حیله‌گرانه در بازجویی برای فریب متهم برای تکوین قناعت وجدانی یا علم قاضی، نامشروع و علم حاصل از به کارگیری چنین روش‌هایی باطل و غیر قابل استناد می‌باشد. یکی از ویژگی های مهم قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 این بود که سیستم اقناع وجدانی قاضی بر آن حاکمیت داشت. از آنجا که در قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 موضوع بحث علم حاکم شرع به صورت کلی مطرح گردیده و از سویی عمل کردن حاکم به اعتقاد شخصی خود نه تنها فصل خصومت و کشف حقیقت نمی کند، بلکه او را در مقام دو طرف و خصم محکوم علیه قرار می دهد، همچنین از آنجا که دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران « سیستم اقناع وجدانی» را پذیرفته است، علم و اقناع قاضی پشتوانه و ملاک اعتبار ادله اثبات دعوا قرار گرفته است. بدین معنا که اقرار، شهادت، سوگند و ... در صورتی مستند حکم قرار می گیرد که موجب اقناع وجدان قاضی گردد. قانونگذار در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 در اقدامی صحیح و منطبق بر عقلانیت و انصاف حقوقی این مواد را حذف و بشرح ماده 211 در خصوص علم قاضی تصریح داشته است : « علم قاضی عبارت است از یقین حاصل از مستندات بیَن در امری که نزد وی مطرح می شود. در مواردی که مستند حکم، علم قاضی است، وی موظف است قرائن و امارات بیَن مستند علم خود را به طور صریح در حکم قید کند.» همانگونه که ملاحظه می شود قانونگذار بر این نکته تصریح دارد که بهترین راه برای فصل خصومت و صدور رای، عالم شدن قاضی به موضوع و رسیدن وی به علمی است که برای وی اقناع وجدان حاصل نموده و بتواند بر مبنای آن حکم صادر نماید.

 





بازدید : 80

| 16:38 | نویسنده : محمدهادی معماری
مطالب مربوط
ارسال نظر
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


.: Weblog Themes By mahskin :.

درباره وبلاگ
آقای وکیل
قبول وکالت و ارائه مشاوره حقوقی در شیراز تلفن: 32302629 فکس:32350997 دفتر وکالت: چهارراه پارامونت(۱۵خرداد)، مجتمع تجاری اداری خلیج فارس، طبقه اول اداری، واحد ۵ محمدهادی معماری: ۰۹۱۲۰۱۸۱۶۷۸
پيوندهاي روزانه
امکانات
پشتیبانی
قالب طراحی سایت