close
تبلیغات در اینترنت
تجاوز به عنف

آقای وکیل
زنا لواط سوءاستفاده_جنسی #وکیل قربانیان جنسی سکس مزاحمت وکیل_محمد_هادی_معماری دکتر جونا استرومبرگ آیت الله صانعی اضطرار تجاوز رابطه جنسی استخدام اعمال‌نفوذ نار
صفحه اصلی عناوین مطالب تماس با من ماه اسکین پروفایل
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات
آمار کاربران
افراد آنلاین : 1
اعضای آنلاین : 0
تعداد اعضا : 0
--------------------------------------------

--------------------------------------------
آمار مطالب
کل مطالب : 104
کل نظرات : 15
--------------------------------------------
آمار بازدید
بازدید امروز : 25 نفر
باردید دیروز : 121 نفر
ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته : 344 نفر
بازدید ماه : 557 نفر
بازدید سال : 11,551 نفر
بازدید کلی : 22,998 نفر
--------------------------------------------
اطلاعات شما
آِ ی پی : 3.81.29.254
مرورگر :
سیستم عامل :
لینک های مفید
جستجو



 مفهوم تجاوز جنسی

(معماری، محمدهادی. مسئولیت مدنی ناشی از بهره کشی جنسی در روابط حرفه ای. دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران. 1396. صفحه 31):

تجاوز جنسی عبارت است از هر نوع خشونت که تحقیر، خفت و خواری، انقیاد، صدمات جدی جنسی و روحی را به همراه داشته باشد.[1] در تعریفی دیگر نسبت به یک تجاوز جنسی که توسط دادگاهی در ایالت فلوریدا[2] ارائه‌شده است:

 «تجاوز جنسی دخول فیزیکی با ماهیت جنسی، که نسبت به یک شخص تحت شرایط اجباری ارتکاب یابد هست و خشونت جنسی نسبت به شخص، تحت شرایطی که اجباری است، ارتکاب می‌یابد. خشونت جنسی به دخول فیزیکی به بدن انسان محدود نمی‌شود و ممکن است شامل اعمالی گردد که دخول یا حتی تماس فیزیکی را در برنگیرد.»[3]

طبق این تعریف یک تجاوز جنسی می‌تواند با اشیاء خارجی غیر از آلت تناسلی نیز صورت پذیرد[4]  بنابراین نکته اصلی و کلیدی در تشخیص یک تجاوز جنسی از یک رابطه آزاد، رضایت[5] هست؛ البته رضایت باید ناشی از اراده آزاد[6] قربانی بوده و این امر با ارزیابی شرایط محیطی و موقعیت روانی قربانی قابل‌تشخیص می‌باشد.[7] «بسیاری از زنان و دوشیزگان همین‌که مورد تهدید مرد متجاوز قرار می‌گیرند به علت ترس از عواقب وخیم، مغلوب او شده و بدون هیچ‌گونه مقاومت تسلیم متجاوز می‌شوند.»[8]

بند  اول- تجاوز به عنف

در کامن‌لا تجاوز به عنف تحت عنوان «Rape»[9]این‌گونه تعریف‌شده است: «آمیزش جنسی غیرقانونی ارتکاب یافته به‌وسیله یک مرد با زنی که همسرش نیست به‌واسطه اجبار و برخلاف اراده زن» گویا در کامن‌لا تجاوز به عنف از جانب زن قابل تحقق نیست. ماده 1 قانون جرائم جنسی انگلستان مصوب 2003 میلادی[10]در ارتباط با تجاوز به عنف سه شرط را لازم دانسته است: 1- مرد آلت خود را در مقعد یا شرمگاه و یا دهان شخص دیگر فروکند. 2- این کار بدون رضایت مفعول باشد. 3- فاعل عرفاً رضایت مفعول را باور نداشته باشد.[11]در صورت تحقق این سه شرط حبس ابد برای مرتکب در نظر گرفته‌شده است. همچنین جرائم دیگری تحت عنوان «تهاجم به‌وسیلهدخول»[12]در ماده دو و «تهاجم جنسی»[13]به‌وسیله لمس کردن[14]به‌شرط آنکه با قصد لذت جنسی[15]باشد مورد جرم انگاری قرارگرفته است.[16] در این کشور روابط جنسی ناشی از رضایت جرم نیست و همچنین منظور از عنف و اکراه، غصب و استیلا و غلبه نیست، همچنین در مواردی عدم رضایت توسط قانون‌گذار مفروض است. به‌عنوان‌مثال در انگلستان افراد کمتر از شانزده سال هیچ‌گاه راضی به عمل جنسی با افراد بالای هجده سال فرض نمی‌شوند و همچنین کودکان[17] زیر سیزده سال هیچ‌گاه راضی به عمل جنسی با هیچ فردی فرض نمی‌شوند.[18] این در حالی است که با بررسی بخش گناهان جنسی در کتاب مقدس یهودیان درمیابیم، که زنای با اکراه و یا فریب رافع مسئولیت قربانی نیست و برای زانی و زانیه اشد مجازات یعنی اعدام در نظر گرفته‌شده است. درواقع طبق قوانین دین یهود، وقتی قربانی می‌تواند به زنای به عنف استناد کند که استمداد کمک کرده باشد و یا اینکه عادتاً امکان کمک به وی وجود نداشته باشد.[19]

در حقوق ما بحث برسر زنای به عنف و یا زنای با رضایت طرفین فارغ از نحوه مجازات و یا معافیت از آن در بحث پرداخت خسارت، تحت عنوان مهرالمثل و ارش‌البکاره مطرح است. طبق نص قانون مجازات در صورت تجاوز به عنف باید مهرالمثل پرداخت گردد و زن در صورت باکره بودن مستحق ارش‌البکاره نیز هست؛ درصورتی‌که در زنای ناشی از رضای طرفین، با توجه به روایت «لا مَهر لبغیّ» از حضرت محمد(ص) و تفویت بُضع، هیچ مهری به زن تعلق نمی‌گیرد؛ البته در مورد ارش‌البکاره هم میان بعضی از فقها اختلاف‌نظر وجود  دارد، عده‌ای آن را داخل در مهر‌المثل می‌دانند و درواقع مهرالمثل زن باکره را با ثیبه متفاوت می‌دانند و برخی دیگر قائل به این نظر نیستند که در بخش مربوط به رضایت قربانی، به این موضوع پرداخته‌ایم. در بحث اکراه و عدم رضایت واقعی،[20] آنچه مسلم است، ادعای اکراه فقط موجب سقوط حد می‌گردد[21] و برای اینکه مدعی اکراه بتواند مطالبه خسارت کند باید اکراه را ثابت نماید. البته به نظر می‌رسد که جهت اثبات این امر نیازی به شهود اربعه و یا چهار مرتبه اقرار نبوده و مکرَه می‌تواند با توسل به ادله اثبات در امور مدنی و پس اثبات اکراه، حسب مورد مهرالمثل، ارش‌البکاره، دیه یا هر خسارت دیگری را مطالبه نماید.[22]



[1] خاک؛ روناک .مقاله جرم انگاری خشونت جنسی در حقوق بین‌الملل کیفری. مجله حقوقی بین‌الملل.1387. ش39؛ ص101

[2] همان؛ ص115

[3]Akayesu Judgment

[4] این امر در فقه و حقوق موضوعه ایران تحت عنوان افضاء و ازاله بکارت مورد توجه قرار گرفته است:

ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی: «هرگاه ازاله بکارت غیرهمسر با مقاربت یا به هر وسیله دیگری و بدون رضایت صورت گرفته باشد موجب ضمان مهرالمثل است.» همچنین در تبصره الف ماده 660 عنوان شده است: «الف- هرگاه همسر، بالغ و افضاء به سببی غیر از مقاربت باشد، دیه کامل زن باید پرداخت شود.»

[5]Consent

[6]فهرستی، زهرا، و  زیبا سرچمی . قاچاق انسان و بررسی آن از دیدگاه فقهی، فقه و تاریخ تمدن ملل اسلامی. زمستان88 . شماره22: «بر اساس تعاریف بین‌المللی، فریب یا زور الزامی نیست. زیرا استدلال آن‌ها بر این پایه استوار است که قاچاق نباید بر اساس تحمیل یا عدم رضایت مجنی‌علیه تعریف شود به ویژه در صنعت سکس که ذاتاً بهره کشانه است و رضایت زن بر وضعیت خویش اهمیتی ندارد.»

 

[7]Maravilla Cs.Rape As A War Crime: The Implications Of The International Criminal Tribunal For The Former Yugoslavia's Decision In Prosecutor V. Kunarac, kovac, & (And) Vukovic On International Humanitarian Law.  Fla. J. Int'l l. 2000 ;321:443-456

[8] شامبیاتی، هوشنگ. حقوق جزای عمومی. تهران:انتشارات  ژوبین 1380.  ج1، ص111

[9]Black Law

[10] Sexual Offences Act 2003

[11]  1 Rape (1) A Person (A) Commits An Offence If— (A) He Intentionally Penetrates The Vagina, Anus Or Mouth Of Another Person (B) With His Penis, (b) B Does Not Consent To The Penetration, And (c) A Does Not Reasonably Believe That B Consents. (2) Whether A Belief Is Reasonable Is To Be Determined Having Regard To All The Circumstances, Including Any Steps A Has Taken To Ascertain Whether b consents. (3) sections 75 and 76 apply to an offence under this section. (4) a person guilty of an offence under this section is liable, on conviction on indictment, to imprisonment for life.

[12]Assauult By Penetration

[13]Sexual Assault

[14]Touching

[15]The Touching Is Sexual

[16] در فقه این امر تحت عنوان «ریبه» یعنی نگاه به نامحرم و تصور درآغوش کشدن، بوسیدن و... به هنگام نگاه کردن عنوان شده است.

[17] علی آبادی، عبدالحسین. موازین قضایی بخش کیفری. تهران: سهامی انتشار. 1391.ص154:

«سرمنشع تمام فضایل و معالم اخلاقی انسان شخصیت او می‌باشد و چنانچه این شخصیت در دوران کودکی در اثر دستبرد به عفاف وی در معرض فساد قرار گیرد، گوهر پاک طفل بعداً به مجمع فساد و منبع فجور تبدیل می‌گردد... مدرسه پناهی منیع برای صیانت کودک از رذایل اجتماعی به شمار آمده و در اینجاست که فرایض اخلاقی کالنقش فی الحجر در نهاد او پی ریزی می‌شود.»

[18] میرمحمدصادقی، حسین. جرایم علیه اشخاص. تهران:میزان.  1387. ص500

[19] مک دونالد، ویلیام .تفسیر کتاب مقدس برای ایمان‌داران«تثنیه». ص30، 22:22-30 : اگرمرديدرشهر بهنامزدخودتجاوزكندوآندختردرآن زماندرخواستكمك نكندهردومرتكبزناشدهوبايدكشتهشوند(3)اگر مرديدرمزرعهبهنامزدخودتجاوزكندوكسيفريادكمك آندختررانشنودپسآنزنبيگناهاستوفقطآنمرد بايدكشتهشود . (4) مرديكهبادختريباكرهارتباط جنسيداشتهلازماستبهپدراوپنجاهسكهنقرهپرداختهو باآندخترنيزازدواجكند

[20] آیت الله صانعی در کتاب استفتائات قضایی در جواب این سوال که:

«زن بیوه‌ای برای امرار معاش خود و فرزندان یتیمش در یک شرکت مشغول به کار شده است و چون امکان اشتغال در جای دیگری وجود ندارد و برای آنکه از کار اخراج نشود، تحت فشار روانی رئیس شرکت مجبور به تمکین از زنا شده است. آیا در فرض مزبور، ادعای مکرَه و مضطر بودن زن برای دادگاه قابل قبول است یا خیر؟ اساساً معیار برای تشخیص اکراه و اضطرار چیست؟

جواب- نمی‌توان زن را حدّ زد و حدّ درباره‌اش اجرا نمود، چون حدود با شبهه مندفع است و اکراه و اضطرار رافع حرمت محرّمات است، مگر در مثل قتل، که مکرَه توعید به قتل نشده باشد، بنابراین، احتمال صدق زن در تحقق اکراه برای دَر حد کفایت می‌کند؛ و اکراه و اضطرار دافع محرمات بستگی به تشخیص عرف دارد.«اکراه» عبارت است از تهدید شخصی که قدرت اجرای تهدید را دارد به تهدید عرضی یا جانی یا مالی، و «اضطرار» هم عبارت است از مجبور شدن شخص به انجام عملی از ناحیۀ جریان عادی و طبیعی.»

 

[21]همان: «اگر شخصی، فاعل و مفعول یا یکی از آن دو را اکراه بر زنا نماید، حکم مکرِه را بیان فرمایید؟

جواب- مکرِه تعزیر می‌شود و مقهور و مکرَه به این نحو، حکم مقهورهای دیگر را دارد یعنی حدّ و گناه از او برداشته شده است.»

 

[22] علی آبادی، عبدالحسین. موازین قضایی بخش کیفری. تهران: سهامی انتشار. 1391. ردیف5، رأی شماره 122-24/7/47:

«اگر مقرر شود که در مسائل منافی عفت که با عفاف جامعه تماس دارد فقط به چهار مرتبه اقرار و یا شهادت شرعی جرم را ثابت دانست، نباید دیگر انتظام خانواده‌ها و پاکی نسل را در آن جامعه انتظار داشت»





بازدید : 103

| 5:55 | نویسنده : محمدهادی معماری
مطالب مربوط
ارسال نظر
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


.: Weblog Themes By mahskin :.

درباره وبلاگ
آقای وکیل
قبول وکالت و ارائه مشاوره حقوقی در شیراز تلفن: 32302629 فکس:32350997 دفتر وکالت: چهارراه پارامونت(۱۵خرداد)، مجتمع تجاری اداری خلیج فارس، طبقه اول اداری، واحد ۵ محمدهادی معماری: ۰۹۱۲۰۱۸۱۶۷۸
پيوندهاي روزانه
امکانات
پشتیبانی
قالب طراحی سایت